Ahad, 27 September 2009

Banyaknya cuti sekolah

Banyaknya cuti sekolah. Sebelum puasa cuti seminggu, selepas puasa cuti lagi seminggu. Baiknya, kesesakan lalu lintas agak terkawal bila ibu bapa boleh merancang perjalanan hari raya. Namun apa yang berlaku di sekolah, budaya terlalu banyak cuti akan menjejaskan perjalanan sekolah. Aktiviti serta semangat guru dan murid terbantut. Bukan senang untuk memulihkan semangat untuk aktiviti pendidikan selepas kembali daripada bercuti. Bahkan ada yang terlanjur menyambung cuti dengan pelbagai alasan. Di SKTI, hampir purata 2 kelas murid tidak hadir selepas cuti hari raya dan cuti-cuti yang lain. Senario ini seperti sudah menjadi hebit yang pastinya akan menjejaskan proses pendidikan di sekolah. Semuanya jadi perlahan dan tertangguh. Dan impaknya, bukan hanya pada hari tersebut tetapi akan turut mempengaruhi budaya sekolah, pembentukan sahsiah murid serta pencapaian akademik. Amalan dan hebit seperti ini harus dibendung terutama di institusi pendidikan yang menjadi pentas pembinaan negara bangsa. Sekolah seharusnya menyediakan satu pelan tindakan khas sebelum dan selepas bercuti, agar semua warga sekolah dan komuniti setempat bersedia untuk kembali kepada rutin dan program pendidikan yang lebih dinamik.

Isnin, 21 September 2009

Idil Fitri

Alhamdulilah, kita dipertemukan lagi dengan idil fitri. Banyak nolstagia setiap kali menjelang idilfitri. Banyak bezanya kanak-kanak hari ini berhari raya dengan zaman kita kanak-kanak dulu. Suasana, pakaian, kuih-muih, duit raya dan bermacam lagi, sudah terlalu banyak berubah. Kadang-kadang terfikir, adakah seronoknya kanak-kanak hari ini menyambut raya, sama dengan seronoknya kita pada zaman kita kanak-kanak dulu. Kita dulu, kalau esok hari raya, malam ni kita seperti taknak tidur, berjaga dengan emak yang sedang memasak ketupat dan kuih bualu. Sehinggakan kena marah atau kena paksa tidur barulah paksa pejamkan mata. Dan esoknya bila menjelang subuh, kita cepat-cepat bangun, lebih cepat daripada pagi2 biasa. Tapi anak-anak hari ini rasanya tak seghairah kita dulu. Duit raya, 5 sen, 10 sen sudah cukup besar. Tapi hari ini, seringgit tu, kira komanlah kata orang kedah. Apapun begitulah kehidupan. Perubahan hidup ternyata berlaku sehingga begitu sukar sekali untuk kita bendung. Tapi yang menyedihkan, banyaknya perkara negatif di sekeliling anak-anak kita, sehingga adat berhari raya yang sebenar sudah tidak ada lagi. Rumah terbuka, seperti menjadi satu perkara yang melambangkan darjat kehidupan seseorang. Hebatnya rumah terbuka dia, kiranya hebatlah dia menyambut hari raya wpun pada 30 syawal.

Dalam memperkatakan soal nilai dan budaya sambutan raya ni, perkaitan banyak bergantung kepada pembentukan nilai dan budaya masyarakat kita. Hari ini, orang Melayu, sukar sekali untuk kita kelaskan nilai dan budaya Melayu yang sebenar. Terlalu banyak pengaruh yang telah hampir sama sekali mencincang nilai dan budaya yang sebenarnya orang Melayu di Tanah Melayu. Sehinggakan baru-baru ini rakyat Indonesia sanggup melaungkan 'ganyang malaysia' dek kerana mempertahankan nilai dan budaya mereka. Jadi, sebagai pendidik, saya merasa sekolahlah menjadi medan membangunkan budaya dan nilai masyarakat Melayu Malaysia yang sebenar. Isu ini bukan boleh dipandang remeh, kerana pendidikan kita sudah lama terpesong berorientasikan peperiksaan dan nilai pencapaian murid mengikut gred. Penilaian secara holistik yang cuba diterapkan kini seharusnya diperkukuhkan bukan saja untuk melahirkan rakyat Malaysia yang tulen tetapi juga membina nilai dan budaya negara yang sebenar.

Salam idilfitri buat rakan2 dan semua pembaca.

Ahad, 13 September 2009

Aktiviti Pasca UPSR

Alhamdulilah UPSR selesai sudah tanpa apa-apa masalah, mahupun H1N1. Banyak juga habis duit kerana paksa budak2 pakai topeng. Harap2 tak menjejaskan keputusan nanti. Kini tiba masa menjalankan aktiviti Pasca UPSR. Memang sepatutnya sekolah sentiasa ada pelbagai aktiviti menarik tak kira sama ada lepas UPSR atau apapun. Sekolah tanpa aktiviti menarik, mendorong mereka ponteng atau hanya sekadar hadir sebagai rutin harian.

Di sekolah yang mempunyai pelbagai unit dari kurikulum hinggalah ke kokurikulum, sepatutnya sentiasa penuh dengan aktiviti intraktif yang merangsang bukan saja kehadiran murid ke sekolah tetapi juga untuk sentiasa berminat belajar dan meneroka ilmu pengetahuan. Guru2 seharusnya lebih kreatif menyediakan pelbagai aktiviti dan bahan pembelajaran interaktif lebih2 lagi dalam dunia IT ini. Dengan sekolah yang mempunyai pelbagai kemudahan seharusnya, sekolah menjadi tempat tumpuan semua kanak2. Mereka sepatutnya hadir dengan berlari atau penuh semangat untuk menemui guru-guru yang sentiasa kaya dengan aktiviti menarik.

Kita sering mendengar, murid2 begitu liat untuk ke sekolah dan ibu bapa seperti perlu menggunakan kuasa paksaan. Sementara pada waktu balik, mereka hampir semuanya berlari meninggalkan sekolah dengan harapan dapat meneruskan aktiviti di rumah bersama rakan sebaya yang lebih menarik. Atau mungkin juga aktiviti di rumah yang telah tersedia dengan pelbagai teknologi canggih. Begitulah juga dengan aktiviti Pasca UPSR. Program ini dirancang bukan saja sebagai persediaan murid-murid Tahun 6 untuk ke sekolah menengah, tetapi juga sebagai memenuhi waktu senggang mereka bagi mengelakkan mereka ponteng dan terjadi pelbagai aktiviti nagatif di luar sekolah.

Selasa, 8 September 2009

UPSR 2009

Tahniah dan syabas kepada murid-murid dan guru. Kita sampai juga ke UPSR 2009. Semoga segala-galanya lancar dan kita mendapat hasil yang terbaik setimpal dengan usaha yang telah kita letakkan. UPSR, satu penilaian permulaan untuk murid2 di sekolah rendah sebelum meneroka lebih jauh dalam dunia pendidikan. Sebagai guru, kita pastinya ingin melihat anak buah kita mencapai yang terbaik sebagai bukti hasil kerja kita dan pastinya satu kepuasan kepada diri. Namun demikian, tanggungjawab kita sebenarnya lebih daripada itu. Mendidik manusia untuk kehidupan yang lebih baik wpun tanpa 5A. Kita perlu yakin itu. Kebolehan dan kemampuan seseorang kanak-kanak pastinya berbeza dengan pelbagai faktor. Justeru, kita sebagai guru yang baik dan hebat, selain daripada menginginkan pencapaian 5A, semestinya kita ingin melihat semua murid yang kita didik mampu menjadi manusia yang baik dan berguna. Ingatlah, mereka akan terus membesar dan meneroka hidup dengan apa saja ilmu yang kita bekalkan kepada mereka yang akan sama-sama kita saksikan pada masa depan nanti.

Jadi marilah sama-sama, kita bukan saja berusaha untuk pencapaian yang baik dalam UPSR tetapi juga mendidik murid-murid kita dengan pelbagai ilmu dan kebolehan untuk mereka merasa lebih yakin diterima masyarakat ketika mereka dewasa nanti. Setiap apa yang kita berikan kepada mereka, positiflah ianya menjadi satu aset kepada diri mereka nanti. Apalah ertinya 5A jika murid-murid yang kita didik itu, tanpa nilai-nilai kehidupan yang baik. Sejarah telah banyak membuktikan, anak-anak yang tertinggal dan tersisih, selalunya lebih menghormati dan menghargai sentuhan kita kepadanya.

Sabtu, 5 September 2009

Berbuka puasa bersama anak-anak Kelantan

Wpun hampir 10 tahun di Sg. Petani, saya tidak pernah bersama dengan 'Gabungan anak-anak Kelantan' di Sg. Petani. Mungkin saya tidak mempunyai maklumat tentangnya. Ada lojiknya, sebab di kalangan guru, jarang sekali anak-anak Kelantan berada di perantauan. Mungkin kerana peluang untuk kembali ke tanah tumpah darah terbuka luas berbanding dengan jabatan lain. Semalam, dengan bantuan seorang rakan, Pn. Sharifah Sahrina, PK HEM di sekolah saya sendiri, saya diperkenalkan dengan hampir 200 orang anak-anak Kelantan di Sg. Petani di dalam majlis berbuka puasa yang dianjurkan oleh gabungan ini. Pada mulanya saya agak kurang berminat untuk hadir. Mungkin kerana personaliti saya yang masih punya rasa rendah diri bila membayangkan orang-orang lain yang lebih hebat.

Wpun majlisnya tidaklah hebat, tetapi sudah cukup memberi peluang kepada sayadan keluarga berkenalan dengan raka2 senegeri. Bukan niat untuk membangkitkan semangat kenegerian, tetapi dalam kejauhan sanak saudara ada baiknya mempunyai rakan-rakan yang mgkin lebih memahami dari sudut kehidupan dan budaya.

Saya agak terkejut dan teruja, apabila diperkenalkan dengan rakan2 baru yang bukan calang-calang orang. Maksud saya, mereka ada yang berjawatan tinggi di jabatan2 kerajaan dan swasta, serta sebagai bisnesmen yang berjaya. Antaranya, Pengarah Hospital Sultan Abdul Halim, Sg. Petani. Kebanyakan mereka begitu 'humble' dan bersahaja. Saya merasa senang sekali dengan situasi ini. Biasalah, kita sebagai GB, kalau boleh mahukan jaringan perhubungan yang luas sebagai sumber untuk membangunkan sekolah. Terima kasih semua.