Rabu, 26 Januari 2011

Mampukan PTD mengurus sekolah?

PTD nak masuk sekolah. Itu ugutan KPM kepada kita kononnya jika kita(GB) tak mengajar PTD nak mintak masuk sekolah. Konon-kononnya juga, kita tak pandai mengurus. Aku nak cabar mana-mana PTD yang berhasrat nak jadi GB, mai sekolah aku. Kita tukaq sat, hang duduk tempat aku, aku pi duduk tempat hang. Sembang besaq. Ada banyak bukti, PTD pun tak tagha mana mengurus. Mai aku nak cerita, sekolahlah satu-satunya jabatan yang dilonggok macam-macam kerja yang tak sepadan dengan sumber tenaga yang ada. Segala-galanya atas kepala GB. PTD ada mengaji kat U, bagaimana mengurus sekolah di Malaysia? kalau takdak, toksah dok sembang. Sekolah, pada aku hari ni, tak jauh beza dari Pejabat Pos, macam-macam masuk. Tapi yang beza sikit dengan pejabat pos, depa boleh kutip macam2 komisyen. Tapi di sekolah, suruh buat keja macam-macam, alaun GB lebih rendah daripada elaun motosikal Pembantu Am Rendah. Buat keja sampai tak boleh nak senarai. Atas meja GB ada macam-macam, buat hak nu, hak ni tinggai. Mai pegawai PPD/JPN semua tak kena pada mata depa. Hangpa dok di sana buat satu keja, boleh la. Itupun tak master. Kalu kami pun nak cari salah hangpa, belambak. Berbalik kepada keinginan sangat PTD nak masuk mengurus sekolah ni, aku ta heran sikitpun. Mai la, la ni jugak aku sedia berundur. Ni yang terbaru, dengaq cerita sekolah kena buat bilik khas nak simpan SUSU, projek susu sekolah. Kononnya tak bagi susu rosak. Nak kena buat peti sejuk kot. Aku nak tanya PTD yang nak masuk sekolah, hang nak ambik duit mana nak buat 'peti sejuk'? Bukan depa bagi peruntukan. Suruh kita buat mcm2, tapi, orang kedah kata, duit skepiang pun takdak. La ni aku dok plan, kalu sampai susu kat sekolah aku ni, aku nak bagi budak2 minum susu habih hari tu jugak. Biaq depa kembong dengan susu segar. Aku taknak cari penyakit, dok simpan susu, sebab di sekolah aku ni, simpan apapun tak selamat. Jadi, nak tanya PTD2 yang berhasrat nak jadi pengurus sekolah, boleh ke hangpa mengurus sekolah yang tak cukup macam2. Kepada rakan2 yang singgah membaca, sorylah, emosi sikit.

2 ulasan:

Puteri Azizul berkata...

Betul tu apa yang u cakap............semua sekolah yg kena buat..............faham2 la org yg duduk di atas tu.......

tokek gekko berkata...

tak payah buat bilik simpan susu,buat habis pitis je.

suruh gomen bekalkan lembu gemuk sekor ke dua ekor ke ikut enrolmen murid yg layak..lepas tu tiap2 pagi perah susunya atau suruh bebudak tu isap susu...heheeee

lembu2 ni boleh lepas di padang.. biar dia ragut rumput di sana.. tahi dia boleh buat baja.. recycle namanya kan.

bagus tak idea kawe ni? hehheee