Khamis, 18 Mac 2010

Amazing Thailand





Selayaknya Thailand mengunakan cogan kata Amazing Thailand sebagai promosi pelancongan negara Siam itu. Satu lagi pengalaman menarik saya dan pasukan 'Pangkah Team' ketika menyertai xpdc memancing di laut dalam kepulauan Adang, Thailand. Apa yang ingin saya kongsikan di sini betapa Thailand begitu bersungguh-sungguh menggunakan pelancongan sebagai salah satu sumber ekonominya. Aktiviti memancing merupakan salah satu aktiviti yang dimasukkan di dalam kalendar pelancongan. jadi tidak hairanlah terdapat banyak bot-bot untuk memancing serta terdapat pasukan polis peronda khas untuk memastikan keselamatan pemancing. Untuk menyewa sebuah bot, kami telah membuat tempahan hampir 4 bulan. Hari yang ditunggu-tunggu tiba pada 25 -28 Februari 2010. Kali pertama menyertai xpdc ini sangat mengejutkan saya dengan keadaan laut yang cantik di sekitar kepulauan Adang yang juga merupakan pulau2 pelancongan setaraf Kepulauan Phi Phi di Phuket. Wpun di kelilingi pulau, disebabkan ianya terletak di lautan Andaman, kedalaman airnya mencecah 50 - 70 meter. Ini memberi ruang bersarangnya ikan2 bersaiz A dan berkualiti. Memang benar apabila pasukan kami pulang dengan hasil yang agak lumayan.

Menariknya juga, layanan tekong dan kru bot sangat memuaskan kami. Sepanjang 4 hari 3 malam di atas bot, paling hebat pada saya ialah masakan yang disediakan oleh Kru Usop, sebagai tukang masak hampir setaraf dengan masakan di hotel. Luar biasa dari segi menu dan rasanya menggambarkan kepada kita Thailand antara negara yang kaya dengan pelbagai masakan. Kebanyakan masakan berasaskan ikan segar yang kami pancing itu sangat menyelerakan apa lagi tukang masak melayan kami seperti pelancong yang kaya bersantai di atas bot sambil memancing. Inilah bezanya Thailand, setiap apa yang diberikan kepada pelancong diuruskan dengan cara terbaik sehingga kita sangat berpuas hati dan merasakan berbaloi dengan apa yang dibayar. Saya bercakap atas perkara-perkara positif yang tidak kelihatan di negara kita yang hanya mementingkan keuntungan semata-mata.

Banyak yang boleh dipelajari dan diambil iktibar dengan apa yang ada di negara jiran ini. Rakyatnya begitu berbudi bahasa dan sangat menghormati orang luar dengan amalan budaya yang sangat tinggi. Ini semua semakin hilang di negara kita sehingga kita merasa takut dan rimas untuk ke mana-mana apa lagi jika berseorangan. Saya sangat tertarik dengan kebolehan Usop, yang saya anggap tukang masak yang hebat sehingga saya bercadang untuk membawanya ke Malaysia jika saya membuka sebuah restoran. Kesemua tekong dan kru bot kami adalah Muslim, yang kebetulan perkampungan nelayan Pak Bara di Segenting Kra, Thailand itu terdiri hampir 60% penduduk Islam.

1 ulasan:

Kak rus berkata...

Salam Cikgu Hasan....wah bestnya pegi Kepulauan Adang pulak.....