Ahad, 13 September 2009

Aktiviti Pasca UPSR

Alhamdulilah UPSR selesai sudah tanpa apa-apa masalah, mahupun H1N1. Banyak juga habis duit kerana paksa budak2 pakai topeng. Harap2 tak menjejaskan keputusan nanti. Kini tiba masa menjalankan aktiviti Pasca UPSR. Memang sepatutnya sekolah sentiasa ada pelbagai aktiviti menarik tak kira sama ada lepas UPSR atau apapun. Sekolah tanpa aktiviti menarik, mendorong mereka ponteng atau hanya sekadar hadir sebagai rutin harian.

Di sekolah yang mempunyai pelbagai unit dari kurikulum hinggalah ke kokurikulum, sepatutnya sentiasa penuh dengan aktiviti intraktif yang merangsang bukan saja kehadiran murid ke sekolah tetapi juga untuk sentiasa berminat belajar dan meneroka ilmu pengetahuan. Guru2 seharusnya lebih kreatif menyediakan pelbagai aktiviti dan bahan pembelajaran interaktif lebih2 lagi dalam dunia IT ini. Dengan sekolah yang mempunyai pelbagai kemudahan seharusnya, sekolah menjadi tempat tumpuan semua kanak2. Mereka sepatutnya hadir dengan berlari atau penuh semangat untuk menemui guru-guru yang sentiasa kaya dengan aktiviti menarik.

Kita sering mendengar, murid2 begitu liat untuk ke sekolah dan ibu bapa seperti perlu menggunakan kuasa paksaan. Sementara pada waktu balik, mereka hampir semuanya berlari meninggalkan sekolah dengan harapan dapat meneruskan aktiviti di rumah bersama rakan sebaya yang lebih menarik. Atau mungkin juga aktiviti di rumah yang telah tersedia dengan pelbagai teknologi canggih. Begitulah juga dengan aktiviti Pasca UPSR. Program ini dirancang bukan saja sebagai persediaan murid-murid Tahun 6 untuk ke sekolah menengah, tetapi juga sebagai memenuhi waktu senggang mereka bagi mengelakkan mereka ponteng dan terjadi pelbagai aktiviti nagatif di luar sekolah.

2 ulasan:

mantan berkata...

Selamat Hari Raya untuk Che sekeluarga.

ybs berkata...

Selamat Hari Raya buat che Hassan dan keluarga, moga sentiasa ceria, gembira dan bahagia khasnya pd hari lebaran serta beroleh kemenangan di Syawal ini...