Isnin, 21 September 2009

Idil Fitri

Alhamdulilah, kita dipertemukan lagi dengan idil fitri. Banyak nolstagia setiap kali menjelang idilfitri. Banyak bezanya kanak-kanak hari ini berhari raya dengan zaman kita kanak-kanak dulu. Suasana, pakaian, kuih-muih, duit raya dan bermacam lagi, sudah terlalu banyak berubah. Kadang-kadang terfikir, adakah seronoknya kanak-kanak hari ini menyambut raya, sama dengan seronoknya kita pada zaman kita kanak-kanak dulu. Kita dulu, kalau esok hari raya, malam ni kita seperti taknak tidur, berjaga dengan emak yang sedang memasak ketupat dan kuih bualu. Sehinggakan kena marah atau kena paksa tidur barulah paksa pejamkan mata. Dan esoknya bila menjelang subuh, kita cepat-cepat bangun, lebih cepat daripada pagi2 biasa. Tapi anak-anak hari ini rasanya tak seghairah kita dulu. Duit raya, 5 sen, 10 sen sudah cukup besar. Tapi hari ini, seringgit tu, kira komanlah kata orang kedah. Apapun begitulah kehidupan. Perubahan hidup ternyata berlaku sehingga begitu sukar sekali untuk kita bendung. Tapi yang menyedihkan, banyaknya perkara negatif di sekeliling anak-anak kita, sehingga adat berhari raya yang sebenar sudah tidak ada lagi. Rumah terbuka, seperti menjadi satu perkara yang melambangkan darjat kehidupan seseorang. Hebatnya rumah terbuka dia, kiranya hebatlah dia menyambut hari raya wpun pada 30 syawal.

Dalam memperkatakan soal nilai dan budaya sambutan raya ni, perkaitan banyak bergantung kepada pembentukan nilai dan budaya masyarakat kita. Hari ini, orang Melayu, sukar sekali untuk kita kelaskan nilai dan budaya Melayu yang sebenar. Terlalu banyak pengaruh yang telah hampir sama sekali mencincang nilai dan budaya yang sebenarnya orang Melayu di Tanah Melayu. Sehinggakan baru-baru ini rakyat Indonesia sanggup melaungkan 'ganyang malaysia' dek kerana mempertahankan nilai dan budaya mereka. Jadi, sebagai pendidik, saya merasa sekolahlah menjadi medan membangunkan budaya dan nilai masyarakat Melayu Malaysia yang sebenar. Isu ini bukan boleh dipandang remeh, kerana pendidikan kita sudah lama terpesong berorientasikan peperiksaan dan nilai pencapaian murid mengikut gred. Penilaian secara holistik yang cuba diterapkan kini seharusnya diperkukuhkan bukan saja untuk melahirkan rakyat Malaysia yang tulen tetapi juga membina nilai dan budaya negara yang sebenar.

Salam idilfitri buat rakan2 dan semua pembaca.

Tiada ulasan: