Sabtu, 5 September 2009

Berbuka puasa bersama anak-anak Kelantan

Wpun hampir 10 tahun di Sg. Petani, saya tidak pernah bersama dengan 'Gabungan anak-anak Kelantan' di Sg. Petani. Mungkin saya tidak mempunyai maklumat tentangnya. Ada lojiknya, sebab di kalangan guru, jarang sekali anak-anak Kelantan berada di perantauan. Mungkin kerana peluang untuk kembali ke tanah tumpah darah terbuka luas berbanding dengan jabatan lain. Semalam, dengan bantuan seorang rakan, Pn. Sharifah Sahrina, PK HEM di sekolah saya sendiri, saya diperkenalkan dengan hampir 200 orang anak-anak Kelantan di Sg. Petani di dalam majlis berbuka puasa yang dianjurkan oleh gabungan ini. Pada mulanya saya agak kurang berminat untuk hadir. Mungkin kerana personaliti saya yang masih punya rasa rendah diri bila membayangkan orang-orang lain yang lebih hebat.

Wpun majlisnya tidaklah hebat, tetapi sudah cukup memberi peluang kepada sayadan keluarga berkenalan dengan raka2 senegeri. Bukan niat untuk membangkitkan semangat kenegerian, tetapi dalam kejauhan sanak saudara ada baiknya mempunyai rakan-rakan yang mgkin lebih memahami dari sudut kehidupan dan budaya.

Saya agak terkejut dan teruja, apabila diperkenalkan dengan rakan2 baru yang bukan calang-calang orang. Maksud saya, mereka ada yang berjawatan tinggi di jabatan2 kerajaan dan swasta, serta sebagai bisnesmen yang berjaya. Antaranya, Pengarah Hospital Sultan Abdul Halim, Sg. Petani. Kebanyakan mereka begitu 'humble' dan bersahaja. Saya merasa senang sekali dengan situasi ini. Biasalah, kita sebagai GB, kalau boleh mahukan jaringan perhubungan yang luas sebagai sumber untuk membangunkan sekolah. Terima kasih semua.

2 ulasan:

yusofsipan berkata...

chehassan,
gabungan anak2 johor ade tak kat sg petani tu? hehehe.... lama sgt dah tak ke sana!

chehassan berkata...

Tkasih YBS atas respon. Saya percaya ada. Hari tu YBS ke Jitra lalu je...taknak singgah. Tahun depan insyaAllah.