Jumaat, 2 Oktober 2009

Sukan dan negara kita.

Saya tidak pernah lepas menonton (melalui TV) perlawanan tenis profesional termasuk Terbuka Malaysia. Tapi rasa terkilan sedikit, apabila melihat stadium kosong. Walhal pemain2 hebat dan ternama beraksi. Bukan senang nak dapat peluang begitu. Jika di KL, saya pasti berada di stadium. Apa yang ingin saya perkatakan di sini ialah tentang nilai diri dan negara kita. Kita kalau boleh, semua kita nak anjur, kononnya kita hebat, negara maju dan kaya. Tapi pada pengamatan saya semua yang kita anjur, tidak seperti negara lain yang anjur. Mungkin orang lain memperolehi keuntungan tetapi kita, jika stadium kosong, dari mana nak dapat untungnya. Sekarang, pada masa yang sama juga sedang berlangsung Tenis Terbuka Thailand. Astro menayangkan kedua-dua pertandingan ini. Cuba bandingkan. Stadium di Bangkok lebih dipenuhi penonton daripada di Kuala Lumpur.

Bila melihat stadium kosong di Kuala Lumpur, saya perhatikan pemain-pemain seperti tidak ada semangat bermain dan seperti mereka bermain pertandingan pertunjukan. Wpun saya tidak berada di stadium, tapi rasanya sebagai rakyat Malaysia, terasa malu juga, bukan saja kepada para pemain tetapi juga kepada peminat tenis di seluruh dunia yang menyaksikan pertandingan itu melalui TV. Mungkin mereka tertanya-tanya, bintang2 tenis itu main dalam hutan ke?. Sebab sepanjang yang saya tengok siri jelajah tenis ni, tak pernah nampak stadium yang kosong. Lagi pula, bintang-bintang tenis ni ketika bermain mereka seperti berinteraksi dengan penonton dan penyokong2nya. Suasana begitu meriah, sehingga dapat dirasai oleh kita yang hanya menikmatinya melalui kaca TV.

Inilah negara kita, indah khabar dari rupa. Jika beginilah keadaannya, untuk apa pengajuran sukan besar ini. Bukan kali ini saja, kita pernah melihat kejohanan bola sepak belia dunia, ketika era Robeto Carlos suatu ketika dulu yang dianjurkan di negara kita, cuba bandingkan kejohanan yang sedang berlangsung di Mesir ketika ini, yang mana lebih meriah?. Di Mesir saya lihat, semua negara bertanding, penuh dengan penyokongnya, tetapi ketika di negara kita, kita terpaksa bawa budak2 sekolah untuk jadi penyokong pasukan2 bertanding. Apakah penyokong dari Afrika, German, England dll tak tahu bahawa ada kapal terbang yang mendarat di negara kita? Inilah yang perlu kita renungkan bersama.

Saya rasa banyak yang perlu kita pelajari, tentang situasi ini dan negara kita ini. Sebelum mengajurkan apa2 kejohanan besar fikirkanlah manfaatnya kepada rakyat. Wang berjuta ringgit dibuang (bukan dilabur) begitu saja, hanya semata-mata untuk menunjuk-nunjuk. Saya rasa wang sebanyak itu jika kita laburkan untuk pembangunan tenis di sekolah-sekolah pastinya lebih memberi banyak manfaat bukan saja kepada rakyat, tetapi juga kepada negara. Hentikanlah pengajuran2 besar yang membazir dan retorik itu. Fokuslah kepada pembangunan pendidikan, rakyat dan negara. Rakyat negara kita, belum mencapai tahap minat, pemikiran dan profesional kepada semua jenis sukan. Justeru, kita perlu mendidik di sekolah, bahawa sukan mendatangkan pelbagai manfaat yang baik dalam kehidupan hari ini. Setiap sekolah harus diberi peluang membangunkan budaya kehidupan yang sihat dan maju melalui aktiviti bersukan.

Tiada ulasan: