Rabu, 16 Disember 2009

Pelan Tindakan Strategik 2010

Dua hari yang lalu, saya menghadiri perjumpaan bersama Pengarah JPN Kedah. Biasa, satu program setup kerja untuk 2010. Selain daripada maklumat tentang NKRA, yang paling menarik perhatian saya ialah, Pelan Tindakan Strategik 2010, JPN Kedah, yang saya lihat, lebih baik dan mencerminkan kesungguhan JPN Kedah. Jika dibandingkan dengan perancangan tahun-tahun yang lalu, yang hanya retorik dicetak di dalam buku yang cantik. Lebih memberangsangkan saya cara pembentangan Timbalan Pengarah yang bersungguh-sungguh, jelas dan terbuka. Data dan isu-isu strategik ternyata bertepatan dengan hala tujuh ke arah meningkatkan kecemerlangan pendidikan di negeri Kedah. Saya melihat ini sebagai satu penduan yang jelas kepada semua sekolah dalam membuat Pelan Tindakan Strategik sekolah 2010. Secara mudahnya, sekolah perlu membuat analisis pencapaian tahun 2009 dibandingkan dengan tahun 2008 untuk melihat apakah isu-isu yang ada yang menghalang pencapaian lebih baik.

Pelan Tindakan Strategik Sekolah 2010 seharusnya mencerminkan keupayaan sebenar sekolah berasaskan analisis persekitaran sekolah dan merancang strategi yang mampu mencapai matlamat. Semua unit yang ada di sekolah, tahu isu-isu dan kekuatan yang ada pada mereka untuk merancang strategi yang lebih baik. Begitu juga dengan setiap individu/guru di sekolah, seharusnya menyediakan Pelan Tindakan Strategik mereka sendiri berasaskan tanggungjawab mereka masing-masing. Sebahagiannya inilah yang dikatakan SKT (Sasaran Kerja Tahunan) iaitu pelan apakah yang ingin dicapai dalam tahun berkenaan. Namun apa yang berlaku di sekolah, katanya guru tidak perlu membuat SKT. Pada saya, ini mengurangkan kesungguhan guru dalam merancang strategi dan mensasarkan matlamat yang sepatutnya. Dengan kata lain, mereka seperti tidak ada panduan dan hala tuju. Mengajar hanya semata-mata menghabiskan sukatan pelajaran.

Alangkah baiknya jika setiap guru membuat pelan tindakan strategik tugas yang dipertanggungjawabkan kepadanya berserta headcount sasaran pencapaian akademik dan kokurikulum dan sentiasa berunding dengan pentadbir sekolah ke arah melaksanakan semua projek untuk menuju matlamat yang disasarkan. Semua kita akan sentiasa bergerak pada landasan yang betul dalam satu kumpulan kerja yang mantap.

2 ulasan:

Puteri Azizul berkata...

Betul tu, sepatutnya setiap pentadbir sekolah menyampaikan apa yang ia dapat dan dimaklumkan kepada semua guru dibawahnya... barulah sekolah boleh meningkat...

amalhaj berkata...

assalamualaikum cikgu!
kekerapan interaksi guru besar, guru2 serta staf sokongan melahirkan sekolah berkesan