Sabtu, 27 Disember 2008

Aku dahulu dan anak2ku sekarang

Jumaat, 26 Dec aku dan isteri menghantar anak ketiga melapor diri di UITM Sri Iskandar, Perak. Seperti yang sulung dan yang kedua, pastinya kami hantar sampai ke muka pintu. Aku percaya orang lain dan rakan2 juga begitu. Turut merasa bangga dan teruja bila bersama-sama anak masuk ke kampus universiti untuk mendaftar. Berduyun2 dari serata pelusuk negara. Ada yang dua buah kereta menghantarkannya walaupun sianak sudah besar panjang dan muda remaja. Hampir semua hal masih ibu bapa yang mengurus dan memperingatkan semua hal termasuklah soal2 yang kecil seperti berus gigi dan sabun mandi. Sampai di asrama, siemaknyalah yang mengemas tilam, almari dan bilik yang akan didiami anak sehingga hampir 4 tahun itu. Jadi, macam gotong royong pula. Tapi ada baiknya, beri peluang kita ibu bapa berkenalan antara satu sama lain, wpun hanya seketika.

Apa yang aku nak nyatakan di sini, bezanya antara aku dahulu dengan anak2ku ini. Aku dulu, tak pernah dihantar ibu bapa. Masuk darjah satu, aku masih ingat aku dibawa abangku melapor diri kepada guru kelas. Naik tingkatan satu di SM Lemal, Pasir Mas, aku sendiri tercari2 dan melapor diri kepada guru kelas. Masuk maktab, juga seorang diri. Aku masih ingat bagaimana hari aku melapor diri di Maktab Perguruan Ilmu Khas, Kuala Lumpur. Pukul 4 pagi, aku menaiki keretapi dari Gua Musang (kelantan) menuju Kuala Lipis, Pahang. Waktu itu, masih belum ada jalanraya dan bas yang menghubungkan Gua Musang, Kuala Lipis dan Kuala Lumpur. Jam 7 pagi sampai di kuala lipis, kerana terlalu teruja nak masuk maktab, tanpa sarapan pagi, aku terus menaiki teksi ke Kuala Lumpur. Tiba di Kuala Lumpur, seingat aku itulah kali ke 2 aku menjejak kaki di Puduraya dan Kuala Lumpur, aku terus menaiki teksi ke MPIK. Alhamdulilah, semuanya berjalan lancar sehinggalah aku jadi cikgu.

Pelik jugakan, mengapa ibu bapa aku langsung tak peduli. Sebenarnya bukan tak peduli, tapi kerana terlalu daif dan buta huruf, ibu bapaku mengajar kami adik beradik berdikari, sehingga aku pandai mengurus diri, dengan memasak dan membasuh pakaian sendiri sejak tingkatan 1. Bukan duduk asrama, tapi kami adik beradik duduk di sebuah rumah kecil yang dibina ayah untuk kami jadikan 'asrama' di kg. Chicha Tinggi, Pasir Mas Kelantan. Sebab waktu itu, di Gua Musang, tempat ibu bapaku cari rezeki masih belum ada sekolah menengah dan serba kekurangan. Perhubungan hanya menggunakan keretapi dua kali sehari.

Sesungguhnya banyak yang aku belajar ketika itu tentang kesusahan dan kehidupan. Aku cuba mendidik anak2ku seperti aku dididik kedua ibu bapaku dahulu. Tapi, hari ini tidak seperti dahulu. Bukan anak2 kita sahaja yang tidak kuat menghadapi cabaran kehidupan, kita juga terumbang ambing dek perubahan masa dan keadaan. Aku cuba usik2 anakku minta pergi sendiri, naik bas atau teksi yang banyak sekarang ini. Tapi, awal2 lagi mereka mengalah dan merasa tidak lojik nak naik bas dan teksi sedangkan ibu bapa ada kereta sendiri. Kitapun sebenarnya tak sampai hati. Tapi dalam aku mengusik dan cerita2 dengan isteri dan anakku di dalam kereta ketika tiba di Sri Iskandar, rupa2nya masih ada anak2 yang menjenjeng beg besar, berjalan hampir beberapa km untuk sampai ke pintu masuk UiTM Sri Iskandar. Aku fikir, mungkin mereka ini dari sabah atau sarawak. Kasihan aku melihat mereka. Tapi, itulah yang sepatutnya dihadapi anak2. Tahu susah payah, merasai keperitan sebelum menempa kejayaan. Diri jadi kuat, berani dan yakin menghadapi apa jua keadaan. Bukan sikit2 call ayah dan mak, mengadu dan minta itu dan ini. Semuanya tak ada sedikitpun rasa bimbang, takda duit ke, sakit demam ke atau rasa bosan menghadapi kerenah di asrama, cepat2 buat laporan kepada dua orang tua. Bezanya dengan aku dulu, duit rm10 boleh tahan sampai 4/5 hari. Menyewa bilik di Bandar Tun Razak, makan nasi bungkus dan air sejuk saja. Anak2 hari ini, lebih rm10 sehari belanja makan dan macam2 lagi.

Kerana aku ni cikgu, sering kali aku ceritakan kepada murid2ku, bezanya hari ini dan dahulu, sebagai satu pengajaran. Tapi, mereka senyum sinis, kerana mereka juga seperti anak2ku hari ini.

2 ulasan:

Ayah Ngah berkata...

'Kerana daif dan buta huruf' are strong words in themseves to describe parents. But you did it with humility and love. These old folks, how illiterate they may be, have al least managed to raise a GB, who in turn has managed to send to university three children, the very grandchildren of those poor kampong folks. I feel proud for that couple,worthy of being called 'Dato'.Congratulations to you. Hope you do not see this as the end but the beginning of your tougher mission,'kerana Tuhan unrytuk kemanusiaan'. - my motto.
Ayah Ngah

chehassan berkata...

Sorry Ayah Ngah.My english not very good. Terima kasih atas komen yang sangat baik. Sesungguhnya kesusahan akan mengajar banyak erti kehidupan, tetapi anak2 sekarang ini takut untuk menghadapi kesusahan.