Rabu, 10 Disember 2008

Cuti, tapi kerja

Terlebih dahulu terima kasih kepada rakan2 yang bagi support. Ayahku, T, CkguYusoff dan tentunya my sifu bloger Soprompin. Aku rasa terharu dan teruja dengan sokongan ini. Aku harap kawan2 juga sentiasa sihat dan aktif bukan saja berbloger tetapi juga membuat sesuatu perubahan dalam organisasi dan kehidupan keluarga. Perubahan yang positif membolehkan kita sihat dan sentiasa kreatif.

Sejak ahad lalu sebenarnya aku dah mula mengambil cuti sehingga hari ini dan bersambung jumaat sabtu. Rancangan awal untuk ziarah kaum keluarga di kelantan, aku terpaksa simpan dek beberapa faktor yang mendesak. Disebabkan perubahan niat dan rancangan ini, aku fikirkan apa maknanya bercuti jika hanya berperap di rumah. Jadi sejak ahad (kecuali cuti raya, isnin dan selasa) hingga hari ini, aku batalkan cuti dan terus berada di sekolah. Sebenarnya bukan duduk bersantai. Bila di sekolah je, macam-macam idea datang, maknanya banyak kerja yang boleh dibuat.

Aku dah hampir siap Perancangan dan persediaan buka sekolah 2009, tinggal lagi nak dimurni dalam mesyuarat pengurusan sek minggu depan. Yang lain-lainnya, aku mengambil kesempatan ketika cuti ini untuk membuat beberapa perubahan berkaitan fizikal sekolah yang aku rasa sangat memerlukan perubahan terutama dataran perhimpunan dan pintu masuk sekolah. Apa yang aku buat ialah, aku dirikan sebuah pentas khas yang besar dan boleh memuatkan 50 orang guru ketika perhimpunan rasmi. Aku heran juga, sekolah (SK Tunku Ismail, Sg. Petani) ni yang dulunya gah sebaris dengan SK Ibrahim dan Convent, tidak ada pentas di tapak perhimpunan dan ternyata sekolah ini sudah jauh tergelunsur berbanding 5 tahun yang lalu.

Aku rasakan inilah satu cabaran buat aku dan mungkin juga diberi tanggungjawab mengembalikan kegemilangan sek ini. Bersesuaian sekali, insyaAllah dengan ilmu yang aku timba di iab dan upsi, tanggungjawab ini akan aku laksanakan. Setakat ini aku beruntung kerana sek ini mempunyai kekuatan dan peluang yang hebat. Namun apa yang aku harapkan, aku sentiasa diberi kekuatan, kesihatan dan sokongan bukan saja drp staf sek ini, tetapi juga drp komuniti sekolah ini dan rakan-rakan bloger khususnya the best gradute PPGBK5 UPSI ini.

2 ulasan:

mantan berkata...

chehassan,
Tahniah kerana dah ada blog sendiri.
Saya link 'che' dengan 'simantanguru', senang nak gi.

Bolehlah bertukar-tukar fikiran.

Salam.

chehassan berkata...

Terima kasih cikgu Wahab. saya baru belajar berbloger. tahniah kepada cikgu wahab yang sudah berpengalaman dan menulis pelbagai ide.