Sabtu, 17 Januari 2009

Dirgahayu Tuanku

Hari ini seluruh Kedah bercuti sempena Hari ulang tahun keputeraan DYMM Tuanku Sultan Kedah. Bersambung dengan Jumaat Sabtu, dapatlah 3 hari cuti. Alhamdulillah dapat buat kerja-kerja rumah yang tertangguh sejak sekolah mula dibuka 2 minggu lalu. Ni lah rutin orang gomen, selagi belum tutup mata, kerja, kerja, kerja.. Walaupun cuti dan buat kerja-kerja rumah, terselit juga sikit2 kerja sekolah. Biasalah, sebagai persiapan menghadapi minggu berikutnya. Saya selalu cakap pada guru2, sentiasa buat home work, untuk mengemaskinikan kerja masing-masing. Lagi satu, buat home work ni maknanya kita sentiasa dalam keadaan bersedia dan nampak cekap bila menguruskan sesuatu program. Kecekapan bermakna mendorong kepada hasil yang lebih baik dalam semua aspek.

3 hari bercuti masih memenatkan dengan rutin kerja rumah. Ikutkan semua perkara di rumah perlu dibuat atau perlu ditambahbaikan. Termasuklah memulihara pokok-pokok bunga di halaman rumah. Walaupun tak banyak, tapi kekeringan kerana dah banyak hari tak hujan dan tak dibaja. Jadi pagi ni, kesempatan ini digunakan sebaik mungkin, setelah pagi semalam hampir setengah hari uruskan membersih 2 buah kereta. Dalam rumah juga perlu penambahbaikan. Cuci jamban, kemas sana-sini dan macam-macam. Nasib baik, minggu ni anak dara saya yang sedang belajar di tingkatan 5 SM Teknik Butterworth, ada di rumah. Dia ni, bukan boleh tengok rumah semak. Alhamdulilah, rajinnya harap berterusan bila bergelar isteri orang nanti. Isteri saya, lain pula ceritanya, selain menguruskan masak memasak di rumah, dia ambil kesempatan ke sekolahnya yang hanya 500m dari rumah kami untuk membuat penambahbaikan Pusat Sumber Sekolahnya yang dipertanggungjawabkan kepadanya tahun ini. Baguslah kalau rajin begini dan ikhlas buat kerja untuk kebaikan sekolah.

Walaupun hari cuti hari keputeraan Sultan Kedah, tapi takdalah program yang menarik di Sungai Petani ni. Apapun, kita doakan tuanku sultan sentiasa dirahmati Allah. Dirgahayu tuanku.

Tiada ulasan: