Isnin, 5 Januari 2009

Permulaan yang baik

Di Kedah dah masuk hari kedua sesi persekolahan 2008. Di sekolah saya, SK Tunku Ismail, Sungai Petani Kedah, alhamdulilah semuanya berjalan lancar berkat persediaan yang baik serta kerjasama daripada semua guru dan warga sekolah. Panduan tak taklimat awal persediaan hari pertama persekolahan dipatuhi dan dilakukan dengan baik oleh semua guru. Kehadiran murid-murid Tahun 1 seramai 104 sebagai ahli keluarga baru menceriakan hari pertama dengan kehadiran ibu bapa mengiringi anak-anak. Pendaftaran dan taklimat awal yang telah dibuat pada 31 Disember 2008 banyak membantu kelancaran hari pertama. Tidak ada murid yang dilihat bermasalah atau menangis takut untuk menyesuaikan diri. Ibu bapa memahami dan mematuhi pesanan yang dibuat ketika hari melapor diri. Antaranya ibu bapa tidakdibenarkan menunggu di luar bilik darjah dan menunggu melayan anak di kantin ketika waktu rehat, kerana ini akan mewujudkan perasaan yang tidak baikkepada anak2 yang tidak ditemani ibu bapa.

Yang paling saya merasa bangga semangat yang ditunjukkan oleh guru terutama guru tahun satu yang telah merancang minggu orientasi dengan baik sekali. Kerjasama semua guru serta murid-murid yang hadir membantu membuat persediaan sebelum sekolah dibuka lagi memperlihatkan hari pertama berjalan lancar dengan pengajaran dan pembelajaran. Lebih memudahkan lagi, guru-guru kelas tidak sibuk memungut yuran yang boleh mengganggu perjalanan P&P. Ada baiknya juga begini. Kalau boleh tak payah pungut duit langsung. Tapi sekolah perlu duit untuk menjalan aktiviti sekolah termasuk penyelenggaraan. Bagaimana, saya cadangkan menteri pelajaran buat keputusan sabsidi sepenuhnya. Senangkan. Cikgu dan pengurus sekolah boleh tumpu sepenuhnya kepada tugas utama mendidik.

Hari kedua juga memperlihatkan kepatuhan guru-guru terhadap takwim sekolah dengan mengadakan mesyuarat2 panitia mata pelajaran. Mesyuarat ini penting untuk meletak kerja bagi tahun 2009 ini. Kertas kerja untuk kejohanan olahraga sekolah juga telah mula diperkemaskan untuk dibentangkan dalam mesyuarat MSS. Jadi melihat kepada perkembangan yang baik ini,saya merasakan ini satu permulaan yang sangat baik kepada usaha mencapai visi sekolah dan matlamat bagi tahun 2009.

1 ulasan:

kembara kelana berkata...

steady mu se..aku? biasa jer...