Selasa, 13 Januari 2009

Memenuhi tanggungjawab yang memenatkan

Hari ini, awal pagi saya dah bertolak ke Dewan Ibnu Khaldun, IPG Kampus Jitra untuk menghadiri taklimat praktikum guru2 jQAF. Macam biasa, dengar taklimat dan tanya beberapa soalan berkaitan, lepas tu habis. Kami guru besar dan pengetua, tamat sesi pukul 11. Bagi guru-guru pembimbing taklimat diteruskan sehingga petang. Pada saya, usaha untuk melatih guru berasaskan sekolah macam jQAF ada baik dan buruknya. Baiknya, guru itu lebih cepat dapat pengalaman dan menyesuaikan diri dengan sekolah. Buruknya pula tambah beban kerja kepada sekolah khususnya pengurus sekolah, kerana tugas yang sebelum ini dipikul oleh IPG telah berubah ke sekolah. Kalau kata nak lahirkan guru berkualiti, banyaklah kerja dan prosedur yang perlu dibuat. Tapi di sekolah, seribu macam kerja lagi yang hendak diuruskan. Pada saya sekolah takda jauh bezanya dengan pejabat pos, ada macam-macam. Semuanya ditimbunkan di sekolah. Pejabat pos ok jugalah, dah swasta mungkin gaji ketua pos dan anak buahnya dah berubah. Tapi di sekolah, dengan hanya alaun rm100, GB nak kena buat macam2. Silap2 kena saman. Berkebetulan saya berkesempatan bersembang dengan rakan GB di satu sekolah, katanya dia pernah didatangi ibu bapa dengan siap bawa lawyer sebagai jurucakap. Jadi berbaloi ke jadi GB dengan seribu macam tanggungjawab ni.

Di sebelah petangnya pula saya terpaksa menghadiri Majlis Penyerahan Waran Belanja Mengurus 2009 di JPN Alor Setar. Sekolah PTJ. Seronok juga tengok angka waran tu lebih satu juta rm. Tapi bukan duit kita. Kita cuma tukang jaga dan tukang urus saja. Yang hebatnya tahun ini, GB dipanggil oleh tuan pengarah untuk terima waran dengan naik ke pentas. Hebat nampaknya. Tapi pada saya, banyak lagi perkara yang lebih perlu kita fikir, bincang dan kita buat. Habis majlis, sampai di rumah hampir 6ptg, letih bukan kepalang. Tapi hasilnya, pada saya, lebih banyak kalau saya duduk di sekolah.

Tiada ulasan: