Jumaat, 17 April 2009

Syabas pasukan hoki

Usaha mewujudkan sekolah berwatak dengan menjadikan sekolah bukan saja pusat pendidikan terbaik tetapi juga dapat melahirkan bakal ahli sukan negara telah menunjukkan satu permulaan yang baik. Mulai tahun ini SKTI telah merancang dan menetapkan sasaran untuk menjadi sekolah terbaik dalam sukan dan permainan. Setakad ini SKTI telah mencipta beberapa keputusan yang baik berbanding tahun2 sebelumnya. Penubuhan pasukan sekolah dalam beberapa acara sukan dengan melantik guru khas sebagai jurulatih sepenuh masa dengan tidak melibatkan diri dalam aktiviti kokurikulum lain telah menampakkan hasil yang baik. Bermula dengan kejayaan pasukan olahraga melahirkan seorang peserta lontar peluru mewakili negeri Kedah ke pertandingan Olahraga MSSM nanti, pasukan lain mula menunjukkan peningkatan. Terbaru, pasukan hoki. Wpun julung kalinya menyertai pertandingan peringkat daerah, tetapi telah berjaya menempatkan diri sebagai pemenang pingat gangsa. Ini satu kejayaan membanggakan. Syabas pasukan hoki dengan kejayaan itu yang turut dibantu En. Yaakob bekas YDP PIBG sebagai jurulatih sokongan. Ustaz Amir sebagai jurulatih, yang pada awalnya tidak yakin dengan kebolehan beliau telah menunjukkan minat yang baik terhadap sukan hoki dan pasukan yang dibentuknya. Syabas ustaz.

Pada hujung bulan ini, pasukan bola baling pula akan bertanding pada peringkat Zon Sungai Petani. Pasukan lelaki yang menjuarai Kejohanan Luar Musim peringkat daerah hujung tahun lalu, adalah pasukan favourite untuk menjadi juara. Kita harap mereka berjaya.

Berdasarkan kemudahan serta ruang waktu yang ada kita sangat berharap semua jurulatih yang dilantik dapat menjalankan tanggungjawab dengan baik sepanjang tahun ini dan hasilnya kita akan kecapi pada kejohanan tahun depan. Beberapa perkara yang perlu diberi perhatian ialah; fasa-fasa latihan yang dirancang perlu diikuti sepenuhnya. Antaranya ialah fasa pemilihan pelatih, fasa latihan fizikal, fasa latihan kemahiran, fasa taktikal dan strategi dan akhir sekali adalah fasa ujian atau menguji pasukan yang dilatih. Kita akan cuba menganjurkan beberapa kejohanan secara persahabatan atau liga 4 penjuru dengan sekolah-sekolah terdekat sebagai usaha memantapkan pasukan. Bukan senang untuk mewujudkan sekolah berwatak sebagai sekolah sukan yang hebat. Ia memerlukan kesungguhan semua pihak, guru, ibu bapa dan kepimpinan sekolah. Saya sangat yakin dengan kejayaan demi kejayaan, 'demam' minat bersukan bukan saja akan ditunjukkan oleh murid-murid tetapi juga ibu bapa yang merasakan sukan merupakan aktiviti yang sihat untuk anak-anak mereka. Bersukan dan kesihatan adalah faktor penting kepada kejayaan akademik dan pembentukan sahsiah yang baik. Semoga wawasan ini akan menjadi kenyataan.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Syabas juga dari saya. Bak kata pepatah hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih. Saya yakin cikgu Hassan mampu membina satu sekolah yang berwatak sebagaimana yang dirancang. Taifor